Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

 

Antimobbestrategi

 

Ferslev Skole

 

Definition

Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning opstår i fællesskaber som mangler noget positiv at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra.

 

Forebyggende indsats

Skole:

  • Relationsarbejde (elev-elev / elev-voksen / skole-hjem / hjem-hjem)
  • Fællesskabsfremmende aktiviteter
  • Fri for mobberi
  • Arbejdet med trivselsmåling jf. gældende procedure  
  • Venskabsvenner
  • Synlige voksne
  • Lejrskoler med et trivselsfokus

 

Forældre:

  • Forældre deltager i forældrearrangementer
  • Forældre har blik for alle børn på årgangen 
  • Forældre bakker op og afholder arrangementer  inviterer alle med og på tværs (legegrupper, fællesskabende aktiviteter og overlevelsestur) særligt fokus i indskoling og mellemtrin.
  • Bakke op om sociale aktivitet udenfor skoletid (kaffe på kanden)

 

Elev:

  • Dialog på klassen efter konflikter/udfordringer
  • Invitere alle med i lege, opmærksomme på hinanden og sige stop 
  • Arrangementer på tværs af klasser, man mobber ikke folk man kender
  • Fællesskabs opbyggende aktiviteter i den enkelte klasse med fokus på trivsel
  • Faste fælles aktiviteter i årsplanlægning
  • Behandle hinanden godt

 

Foregribende indsats

Skole:

  • Vi lytter til barnet - barnet anerkendes på oplevelser og følelser
  • Italesættelse på klassen 
  • Øget skole-hjemhjem kommunikation (begge veje)
  • Arbejdet med trivselsmåling jf. gældende procedure
  • Inddrage relevante ressourcepersoner i det foregribende arbejde
  • Arbejde med relevante modeller fx relationscirklen
  • Registrere data fx klasselog og handleplan 

 

Forældre:

  • Forældre tager kontakt til skolen eller tager kontakt til hinanden
  • Åbenhed og ærlighed
  • Aktiviteter der støtter fællesskabet
  • Indkalde til den gode klasse

 

Elev:

  • Tale om problemer med hinanden
  • Spørge om hjælp hos en voksen
  • UMR og trivsel/måling
  • Hjælpe hinanden med at sige fra

 

Indgribende indsats

Skole:

  • Overblik og analyse (hændelsesforløb, afklaring: at se hele konteksten og arbejde 360 grader)
  • Udarbejdelse af handlingsplan i samarbejde med forældre og andre relevante samarbejdspartnere
  • Trivselsperson inddrages 
  • Møde mellem skole og hjem (begge veje)
  • Igangsætning af fællesskabsfremmende aktiviteter og tiltag der kan hjælpe med problemløsningen (fx legegrupper mv.)

 

DUS:

  • Vi tager kontakt til børnene, for at få stoppet situationen.
  • Vi tager fat i forældrene til de børn som der er med i konflikten. 
  • Vi laver aftale om konkrete tiltag for videre handling.

 

Forældre:

  • Tage kontakt til skolen

 

Elev:

  • Finde en voksen
  • Sige stop/fra
  • Snakke med ens forældre