Antimobbestrategi
Ferslev Skole
|
Forebyggende indsats
Skole:
- Relationsarbejde (elev-elev / elev-voksen / skole-hjem / hjem-hjem)
- Fællesskabsfremmende aktiviteter
- Fri for mobberi
- Arbejdet med trivselsmåling jf. gældende procedure
- Venskabsvenner
- Synlige voksne
- Lejrskoler med et trivselsfokus
Forældre:
- Forældre deltager i forældrearrangementer
- Forældre har blik for alle børn på årgangen
- Forældre bakker op og afholder arrangementer inviterer alle med og på tværs (legegrupper, fællesskabende aktiviteter og overlevelsestur) særligt fokus i indskoling og mellemtrin.
- Bakke op om sociale aktivitet udenfor skoletid (kaffe på kanden)
Elev:
- Dialog på klassen efter konflikter/udfordringer
- Invitere alle med i lege, opmærksomme på hinanden og sige stop
- Arrangementer på tværs af klasser, man mobber ikke folk man kender
- Fællesskabs opbyggende aktiviteter i den enkelte klasse med fokus på trivsel
- Faste fælles aktiviteter i årsplanlægning
- Behandle hinanden godt
Foregribende indsats
Skole:
- Vi lytter til barnet - barnet anerkendes på oplevelser og følelser
- Italesættelse på klassen
- Øget skole-hjemhjem kommunikation (begge veje)
- Arbejdet med trivselsmåling jf. gældende procedure
- Inddrage relevante ressourcepersoner i det foregribende arbejde
- Arbejde med relevante modeller fx relationscirklen
- Registrere data fx klasselog og handleplan
Forældre:
- Forældre tager kontakt til skolen eller tager kontakt til hinanden
- Åbenhed og ærlighed
- Aktiviteter der støtter fællesskabet
- Indkalde til den gode klasse
Elev:
- Tale om problemer med hinanden
- Spørge om hjælp hos en voksen
- UMR og trivsel/måling
- Hjælpe hinanden med at sige fra
Indgribende indsats
Skole:
- Overblik og analyse (hændelsesforløb, afklaring: at se hele konteksten og arbejde 360 grader)
- Udarbejdelse af handlingsplan i samarbejde med forældre og andre relevante samarbejdspartnere
- Trivselsperson inddrages
- Møde mellem skole og hjem (begge veje)
- Igangsætning af fællesskabsfremmende aktiviteter og tiltag der kan hjælpe med problemløsningen (fx legegrupper mv.)
DUS:
- Vi tager kontakt til børnene, for at få stoppet situationen.
- Vi tager fat i forældrene til de børn som der er med i konflikten.
- Vi laver aftale om konkrete tiltag for videre handling.
Forældre:
- Tage kontakt til skolen
Elev:
- Finde en voksen
- Sige stop/fra
- Snakke med ens forældre