Inklusionsgrundlag Ferslev Skole - Stærkere fællesskaber
Inklusion
Inklusion er vellykket når eleven oplever sig som en del af fællesskabet, og når eleven trives og udvikler sig i både skolen og i hjemmet.
Mål for inklusionsarbejdet
Alle distriktets børn skal gå på Ferslev Skole, så længe inklusionen opleves vellykket
Mål for stærkere fællesskaber
- At alle elever er trygge i skolens fællesskaber
- At alle elever føler de hører til i fællesskabet
- At alle elever har en ven
- At alle bidrager til fællesskabet
- At ingen elever oplever mobning
Professionelt fokus
- Et stærkt fællesskab er grundlaget for en vellykket inklusion
- Alle elever vil gøre det godt
- Når en elev reagerer uhensigtsmæssigt, bliver den voksne nysgerrig på hvorfor eleven reagerer, som han/hun gør
- Det er de voksnes ansvar, at eleven lykkes
- Vi har høje forventninger til alle elever
- Alle elever profiterer af en inkluderende tilgang
- Tidlig opsporing og indsats styrker elevens muligheder for inklusion på sigt
Systematik og kvalitetssikring
- Det inkluderende arbejde starter med opbygning af stærke fællesskaber
- Forældrene arbejder med klassens fællesskab via “Den gode klasse”
- Trivselsmålingen anvendes som et aktivt redskab jf. gældende procedure
- Alle klasser har en venskabsklasse
- Alle klasser gennemgås to gange årligt på læringskonferencer
- Elevers progression følges via skolens teststruktur
- Der arbejdes systematisk med elever i komplicerede læringssituationer via skolens procedure:
- Lærer/pædagog
- Årgangsteam
- Afdelingsteam
- Kompetencecenter/vejleder
- SamRum
- Ekstern samarbejdspartner
Ledelse
- Nærmeste leder er forløbskoordinator på alle sager med eksterne samarbejdspartnere
- Nærmeste leder deltager i inklusionsarbejdet
Forældresamarbejde
- Samarbejdet mellem skole og hjem bygger på en anerkendende tilgang og gensidig respekt
- God og konstruktiv kommunikation mellem skole og hjem til gavn for elevernes trivsel og læring
- Åbenhed og ærlighed om det, der er svært
- Skolen understøtter forældrenes engagement i deres barns skolegang gennem dialog og involvering