Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Stærkere fællesskaber

Inklusionsgrundlag Ferslev Skole - Stærkere fællesskaber

Inklusion
Inklusion er vellykket når eleven oplever sig som en del af fællesskabet, og når eleven trives og udvikler sig i både skolen og i hjemmet.

Mål for inklusionsarbejdet
Alle distriktets børn skal gå på Ferslev Skole, så længe inklusionen opleves vellykket

Mål for stærkere fællesskaber

  • At alle elever er trygge i skolens fællesskaber
  • At alle elever føler de hører til i fællesskabet
  • At alle elever har en ven
  • At alle bidrager til fællesskabet
  • At ingen elever oplever mobning

Professionelt fokus

  • Et stærkt fællesskab er grundlaget for en vellykket inklusion
  • Alle elever vil gøre det godt
  • Når en elev reagerer uhensigtsmæssigt, bliver den voksne nysgerrig på hvorfor eleven reagerer, som han/hun gør
  • Det er de voksnes ansvar, at eleven lykkes
  • Vi har høje forventninger til alle elever
  • Alle elever profiterer af en inkluderende tilgang
  • Tidlig opsporing og indsats styrker elevens muligheder for inklusion på sigt

Systematik og kvalitetssikring

  • Det inkluderende arbejde starter med opbygning af stærke fællesskaber
  • Forældrene arbejder med klassens fællesskab via “Den gode klasse”
  • Trivselsmålingen anvendes som et aktivt redskab jf. gældende procedure
  • Alle klasser har en venskabsklasse
  • Alle klasser gennemgås to gange årligt på læringskonferencer
  • Elevers progression følges via skolens teststruktur
  • Der arbejdes systematisk med elever i komplicerede læringssituationer via skolens procedure:
    • Lærer/pædagog
    • Årgangsteam
    • Afdelingsteam
    • Kompetencecenter/vejleder
    • SamRum
    • Ekstern samarbejdspartner

Ledelse

  • Nærmeste leder er forløbskoordinator på alle sager med eksterne samarbejdspartnere
  • Nærmeste leder deltager i inklusionsarbejdet

Forældresamarbejde

  • Samarbejdet mellem skole og hjem bygger på en anerkendende tilgang og gensidig respekt 
  • God og konstruktiv kommunikation mellem skole og hjem til gavn for elevernes trivsel og læring
  • Åbenhed og ærlighed om det, der er svært
  • Skolen understøtter forældrenes engagement i deres barns skolegang gennem dialog og involvering